Decidim el nom de la nostra iniciativa
Procés participatiu per a recollir propostes i decidir el nom de l’Assemblea Catalana per la Transició Ecosocial
Anem cap a un "nom-organització" o més cap a un "nom-marca"?
Per mi hi ha una diferència entre els noms que ens defineixen més com a ens o organització, dels noms més tipus marca, i les opcions que més m’agraden en les dues modalitats són aquestes:
Noms que defineixen l'organització:
- Assemblea per la Transició Ecosocial
- Assemblea per la Transició Ecològica Justa
- Sindicat del Futur
Noms-marca:
- Revolta pel futur
- Revolta per la vida
Crec que no són massa compatibles... vull dir que no en podem triar un de cada perquè la gent es faria un embolic. El que es podria fer és convertir els noms-marca en lema, però llavors ja no ens identificarà tant com a col·lectiu sinó que passarà a ser un lema o leitmotiv comunicatiu.
Per fer-los compatibles crec que hauríem de convertir les marques en lemes. Poso un exemple:
Assemblea per la Transició Ecosocial
Per una revolta per la vida!
El tema és que per mi el tema dels lemes és tot un altre meló, perquè donen moltes més possibilitats i no sé si forçar-nos a trobar un lema ara té sentit. Si em poso a pensar en combinació de nom i lema se me n’acudeixen molts més (són només exemples per mostrar el que vull dir, no pas propostes en ferm):
Sinicat del Futur
Per la lluita dels pobles, la natura i les generacions futures
Assemblea per la Transició Ecosocial
Construïm Futurs imPOSSIBLES
....
Hi ha termes que no he posat, i argumento aquí perquè no:
- Terra: no em convenç perquè remet a un imaginari molt ecologista, ens encasellaria molt ràpid com a col·lectiu ecologista.
- Unides: tampoc em convenç perquè precisament al primer document d'ideari hem canviat Unir per Confluir, perquè unir ens semblava massa homogeneïtzador
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
Tancar el debat
Quin és el resum o conclusions d'aquest debat?
Detalls del comentari
Estàs veient un sol comentari
Mostra tots els comentaris
Conversa amb Kasperi
Per començar, voldria deixar una cosa clar: la marca fa referècnia a l'imaginari que el públic connecta amb l'entitat. Es tracta de les característiques distinctives que formen l'identitat.
En conseqüència, el nom pot condicionar el perfil de la marca, però el nom no és necessàriament el factor determinant: existeixen marques que tenen un nom que és un acrònim. La marca es crea amb les estratègies comunicatives, entre les quals hi ha plantejaments diversos, tot i que acostumen a compartir alguns elements comúns.
En concret, hem de tenir en compte allò que intentem "vendre" com el nostre producte/servei i quí és el destinatari. Aquí seria important recordar que volem ser una referència política quant al relat i incidència, per una banda. Per l'altra, oferim assemblees perquè la ciutadania pugui tenir un espai per a la seva articulació i participació política. Així és que tenim dos productes, que generen canvi, però que tenen perfils diferents. L'objectiu és elaborar una marca que pugui englobar totes dues dimensions. Mentre que el nom pot dificultar això, és important crear l'imaginari mitjançant les eines comunicatives corresponents, com ara el lema, el grafisme o l'identitat organitzativa.
Per posar dos exemples de marques exitoses d'àmbit de les ONG, esmentaria Greenpeace i Oxfam Intermon. Els noms expressen directament allò que fan? En el cas de Greenpeace s'insinua la connexió amb el medi ambient, però no fa referència a la seva organització. Pel que fa Oxfam Intermon, el nom és realment poc comunicatiu, però, amb tot, són una referència reconeguda de cooperació per al desenvolupament.
Rebel·lió o Extinció, en canvi, insinua una actitud, ja que vol impulsar l'activisme. Ara bé, la transmissió de valors i de l'actitud es pot fer perfectament mitjançant un lema. Podeu pensar, per exemple, en una empresa de productes esportius que ho ha fet.
Però Greenpeace i Intermon Oxfam han trigat anys o dècades a consolidar-se com a marques. I, al menys Greenpeace, té un nom que ja "diu" dues coses: ecologisme i pacifisme.
Correcte, la consolidació de la marca pot trigar molt. Que algunes empreses ho aconsegueixen més ràpidament és gràcies a les campanyes publicitàries i la comunicació ben dissenyada.
Finalment, una cosa que és diferent en l'àmbit polític, que dificulta enormement la feina, és que hi ha propaganda hòstil per part de l'oposició activa, intentant desprestigiar una marca emergent. La realitat és que les elits polítiques i econòmiques tenen un poder terrorífic pel seu control dels mitjans de comunicació.
Carregant els comentaris ...