Elaboració de l'ideari
Debat 💬 al voltant dels 17 blocs temàtics
Canvis a "5.2. Art, cultura i mitjans de comunicació"
Descripció (Català)
-
-
Text preliminar elaborat a Futurs Impossibles:
Per a una transició ecosocial basada en un consens ampli, és imprescindible un canvi cultural que involucri a capes significatives de la població. En un context de polarització cultural i mediàtica on predomina el discurs hegemònic neoliberal, calen estratègies de comunicació transformadores que obrin espai a narratives col·lectives i emancipadores. Aquestes narratives han de defugir l’individualisme, les lògiques consumistes, competitives i extractives i construir discursos que promoguin la participació activa de la ciutadania, la solidaritat entre pobles i la defensa dels béns comuns. Considerant les limitacions i parcel·lació del model cultural actual proposem col·laboracions que retroalimentin els àmbits culturals, artístics i socials. Reorganitzar-nos col·lectivament entorn d'una nova comprensió dels problemes socials i ecològics, establerta de manera descentralitzada i democràtica. És crucial ampliar els pressupostos públics per la cultura, considerar-la un dret i no una mercaderia i fer una aproximació des del vessant comunitari i no individualista. Respecte a la comunicació, cal una “desintoxicació” intensa contra la desinformació i manipulació que promouen les grans corporacions i monopolis mediàtics, que canalitzen el discurs únic del sistema dominant. En paral·lel, ens haurem de reapropiar de les històries que volem narrar, així com dels mitjans des d’on fer-ho, amb una mirada comunitària articulada amb els canvis, reals en el dia a dia o projectats en el futur, que volem veure al món. Tanmateix, cal considerar el dret a la informació i la comunicació com un bé comú que alimenti la presa de consciència sobre el procés de transició ecosocial.
-
+
Text preliminar elaborat a Futurs Impossibles:
Per a una transició ecosocial basada en un consens ampli, és imprescindible un canvi cultural que involucri a capes significatives de la població. En un context de polarització cultural i mediàtica on predomina el discurs hegemònic neoliberal, calen estratègies de comunicació transformadores que obrin espai a narratives col·lectives i emancipadores. Aquestes narratives han de defugir l’individualisme, les lògiques consumistes, competitives i extractives i construir discursos que promoguin la participació activa de la ciutadania, la solidaritat entre pobles i la defensa dels béns comuns. Considerant les limitacions i parcel·lació del model cultural actual proposem col·laboracions que retroalimentin els àmbits culturals, artístics i socials. Reorganitzar-nos col·lectivament entorn d'una nova comprensió dels problemes socials i ecològics, establerta de manera descentralitzada i democràtica.
És crucial ampliar els pressupostos públics per la cultura, considerar-la un dret i no una mercaderia i fer una aproximació des del vessant comunitari i no individualista. Respecte a la comunicació, cal una “desintoxicació” intensa contra la desinformació i manipulació que promouen les grans corporacions i monopolis mediàtics, que canalitzen el discurs únic del sistema dominant. En paral·lel, ens haurem de reapropiar de les històries que volem narrar, així com dels mitjans des d’on fer-ho, amb una mirada comunitària articulada amb els canvis, reals en el dia a dia o projectats en el futur, que volem veure al món. Tanmateix, cal considerar el dret a la informació i la comunicació com un bé comú que alimenti la presa de consciència sobre el procés de transició ecosocial.