Elaboració de l'ideari
Debat 💬 al voltant dels 17 blocs temàtics
5.1. Educació
Text preliminar elaborat a Futurs Impossibles:
Entenent que l’educació ens facilita eines i coneixements per a la vida en la societat, resulta obvi que el disseny de les pràctiques pedagògiques és fonamental en el procés de donar forma al tarannà civilitzatori. Mentre que l’actual paradigma educatiu es caracteritza per la priorització dels interessos econòmics, una visió transformadora del model requereix repensar el currículum i replantejar les relacions amb el món empresarial, ja que es tracta de sincronitzar-se amb la transformació del model econòmic.
Cal insistir que es posi la vida al centre del nostre interès comú i que els valors que transmetem en la socialització, mitjançant l’educació en totes les seves formes, corresponguin a la visió d’una societat més justa, sostenible i democràtica. És d’aquesta manera que podem impulsar una transició ecosocial des de l’àmbit educatiu. En definitiva, hem de recuperar la idea d’una educació emancipadora que fomenti el pensament crític, l’anhel de justícia, l’empatia i la connexió amb les emocions, la cooperació. A més, l’educació ha de deixar de ser jeràrquica, i que corresponsabilitzi alumnes, professorat i altres acompanyants pedagògiques i famílies, en el procés d’aprenentatge i en el maneig del servei.
Podeu partir del text de Futurs Impossibles per elaborar un text d'un pàgina (500-600 paraules) o començar de zero .
Llistat d'adhesions
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
Tancar el debat
Quin és el resum o conclusions d'aquest debat?
Detalls del comentari
Estàs veient un sol comentari
Mostra tots els comentaris
Text
La naturalesa de l’actual crisi sistèmica (emergència climàtica, crisi ecològica, econòmica, de reproducció social, de legitimitat política i de valors), fa cada cop més necessària una educació que incorpori coneixements per comprendre els reptes globals, i alhora promogui les habilitats, actituds i valors que ens permetin prendre decisions i actuar en favor d’alternatives al capitalisme extractiu, posant al centre la vida i el benestar de les persones i de tots els éssers vius.
L’emergència climàtica és només una de les conseqüències de la crisi ecosocial generada per la destrucció ecològica i la profunda transformació social que ha comportat el capitalisme global, que posa el lucre per sobre del benestar i la vida de les persones, i tracta la natura com un recurs. A la crisi climàtica se sumen la pèrdua de biodiversitat, els límits de disponibilitat material i de recursos energètics fòssils, la pèrdua de sol fèrtil, la crisi de les cures, i la manca d’autonomia material i econòmica de gran part de la humanitat, entre d’altres[1].
Davant d’aquestes amenaces, que posen en perill la supervivència de la humanitat i la vida del conjunt d’espècies i ecosistemes del planeta, calen transformacions profundes en les institucions, en les practiques i polítiques públiques, en els estils de vida i en el pensament predominant, que permetin repensar principis fonamentals com la vida digna (democràtica i suficient), la justícia (inclusiva), i la seguretat (saludable i compatible amb els límits de la biosfera)[2 ].
Les conseqüències de la crisi climàtica afecten tothom, però molt particularment a les generacions d’infants i joves que veuen que està en risc el seu futur i el futur del planeta, i senten ansietat i impotència davant la percepció que des de les instàncies de poder polític i econòmic no es prenen les mesures necessàries per revertir-la o mitigar-la.
L’educació no pot obviar aquesta realitat, i el professorat té la responsabilitat d’orientar l’educació vers una mirada ecosocial, ecofeminista i enfocada a la justícia global, que promogui la formació de joves competents per participar democràticament, prendre decisions, i actuar per promoure canvis estructurals, que garanteixin l’acompliment dels drets de les persones, tant les que habitem aquí com de les que viuen en altres territoris (especialment del sud global) i de les futures generacions.
Aquest plantejament educatiu requereix del compromís del professorat, i també de tota la societat, per poder generar el canvi cultural que ens porti a prendre consciència de les interdependències i les vulnerabilitats que ens caracteritzen com a espècie, així com analitzar críticament les causes i les conseqüències de les desigualtats cada cop més extremes, i de la degradació mediambiental que afecta tot el planeta.
L'escola emergeix com un espai central i privilegiat per intervenir en aquesta necessària transformació social, i per això és necessari realitzar canvis substancials en el què s'aprèn, com s'aprèn i com s'avalua. Revisar la història amb mirada crítica, i vincular el que es treballa a l’escola amb les vivències d’infants i joves, partint de la diversitat social, econòmica i cultural present a l'aula, pot contribuir a ampliar perspectives i formes d’entendre el món i les relacions amb l’entorn social i natural, per adquirir una perspectiva més àmplia i complexa, que ens permeti evitar caure en la desesperança i el fatalisme.
Mes enllà d’incorporar a l’educació els objectius i continguts d’aprenentatge vinculats amb les temàtiques mediambientals i de justícia social i global, cal també incidir en l’adquisició dels coneixements teòrics i pràctics necessaris per promoure l’adopció d’estils de vida sostenibles, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i de noviolència, la interculturalitat crítica, la justícia econòmica i social, la promoció d’un enfocament de drets humans i de participació democràtica...[3] Creiem fermament que totes aquestes mirades integrades són imprescindibles per donar respostes justes i equitatives als reptes ambientals i socials actuals, i impulsar una educació orientada a la transició ecosocial justa (d’una altra manera poden esdevenir respostes probablement eficaces nomes per a uns pocs).
Un canvi educatiu d'aquestes característiques requereix d’eines i recursos pedagògics que contribueixin a promoure el pensament crític, l’empatia, la solidaritat, la cooperació, el respecte i la cura d’un mateiux, de les altres persones i essers vius. Es tracta de posar l’alumnat al centre del procés educatiu, com a agent actiu que a través de la reflexió, el diàleg, la participació, l’anàlisi crítica, pugui construir coneixement de forma col·lectiva, amb la guia i acompanyament de docents i agents educatius de l’entorn.
Aquest enfocament educatiu és crucial per a formar les futures generacions amb consciència crítica, valors sòlids i una mentalitat col·laborativa per abordar els desafiaments del nostre temps, i amb capacitat per construir presents i futurs més esperançadors i vivibles.
[1] Ecologistas en Accion (2019) Escenarios de trabajo en la transición ecosocial 2020-2030. https://www.ecologistasenaccion.org/wp-content/uploads/2019/12/informe-escenarios-de-trabajo-WEB.pdf
[2] Prats, Fernando; Herrero, Yayo y Torrego, Alicia (2016) La Gran encrucijada. Sobre la crisis ecosocial y el cambio de ciclo histórico. Madrid: Fuhem https://blogs.fuhem.es/forotransiciones/wp-content/uploads/sites/51/2017/05/GranEncrucijada_feb2017_baja.pdf
[3] Seguint els eixos que integren la mirada d’Educació per la Justícia Global proposats a traves del treball participatiu que es va concretar en l’elaboració de la Guia d’orientacions pedagògiques Competències per transformar el mónhttps://www.transformarelmon-guia.edualter.org/ca
Carregant els comentaris ...