Elaboració de l'ideari
Debat 💬 al voltant dels 17 blocs temàtics
Canvis a "2.3. Consum, comerç i logística"
Descripció (Català)
-
-
Text preliminar elaborat a Futurs Impossibles:
El model de consum forma, amb el productiu, una matriu indissoluble que es retroalimenta sense aturador. En el sistema capitalista, per fer això efectiu, es parteix de l’extractivisme i s’utilitza el comerç internacional per distribuir els productes a través de llargues cadenes de subministrament. Per tancar el cercle, s’usen sistemes logístics d’elevada densitat i eines de màrqueting que fan créixer el consum i, com a resultat final, maximitzar els beneficis i l’acumulació de capital en mans d’unes elits.
En un procés de transició ecosocial, aquestes lògiques injustes s’han de transformar radicalment. El consum s’ha de refocalitzar, destinant-lo principalment a la cobertura de les necessitats essencials de tota la població. S’ha de prioritzar el consum de productes de zero emissions de carboni, i que es derivin d’una economia circular i de proximitat. Això té fortes implicacions en el comerç, que ha de centrar-se en cadenes de subministrament curtes, amb polítiques públiques que donin suport al petit comerç per damunt de les grans cadenes.
Essent conscients que aquesta reorganització no es donarà de manera completa ni simultània, caldrà vetllar per només consumir produccions llunyanes respectuoses amb els drets humans i la protecció ambiental. De la mateixa manera, en comptes de grans infraestructures de transport, ens calen infraestructures bàsiques, de petita escala, per a una logística que abasteixi els mercats propers i afavoreixin l’economia local.
-
+
Text preliminar elaborat a Futurs Impossibles:
El model de consum forma, amb el productiu, una matriu indissoluble que es retroalimenta sense aturador. En el sistema capitalista, per fer això efectiu, es parteix de l’extractivisme i s’utilitza el comerç internacional per distribuir els productes a través de llargues cadenes de subministrament. Per tancar el cercle, s’usen sistemes logístics d’elevada densitat i eines de màrqueting que fan créixer el consum i, com a resultat final, maximitzar els beneficis i l’acumulació de capital en mans d’unes elits.
En un procés de transició ecosocial, aquestes lògiques injustes s’han de transformar radicalment. El consum s’ha de refocalitzar, destinant-lo principalment a la cobertura de les necessitats essencials de tota la població. S’ha de prioritzar el consum de productes de zero emissions de carboni, i que es derivin d’una economia circular i de proximitat. Això té fortes implicacions en el comerç, que ha de centrar-se en cadenes de subministrament curtes, amb polítiques públiques que donin suport al petit comerç per damunt de les grans cadenes.
Essent conscients que aquesta reorganització no es donarà de manera completa ni simultània, caldrà vetllar per només consumir produccions llunyanes respectuoses amb els drets humans i la protecció ambiental. De la mateixa manera, en comptes de grans infraestructures de transport, ens calen infraestructures bàsiques, de petita escala, per a una logística que abasteixi els mercats propers i afavoreixin l’economia local.
Data d'inici
- -2023-12-09 00:00:00 +0100
Data de finalització
- -2024-01-21 23:55:00 +0100