Aprovació de l'Ideari
Textos dels 17 blocs temàtics
5.1. Educació
El següent text és el bloc "5.1. Educació ". Si us plau llegeix el text i comenta les teves esmenes de màxims o comentaris positius a l'espai de comentaris:
Davant de l’actual crisi sistèmica creixent (emergència climàtica, crisi ecològica, econòmica, de legitimitat política i de valors, de model social, ens trobem més que mai amb la importància i necessitat de que la ciutadania identifiqui les veritables causes d’aquestes crisis, relacionades amb un sistema en fallida, caracteritzat per un capitalisme competitiu global i extractivista que posa el lucre i el benefici financer propi per damunt del benestar, la vida i la felicitat compartida, i amb la importància de conèixer i identificar les causes per (re)generar aquest sistema, per un sistema i món cap a l’equilibri i la sostenibiltat. Degut a la urgència i gravetat de l'impuls d’aquestes crisis, és essencial que tant els més joves com els adults tinguin una formació complerta en aquests temes.
Necessitem una educació tant a l’escola com a casa i a l’espai públic amb coneixements per comprendre els reptes globals, i alhora promogui les habilitats, actituds i valors que ens permetin prendre decisions i actuar en favor d’un sistema que posi la vida, el benestar de totes les persones i els éssers vius al centre. A través del desenvolupament del pensament crític, la curiositat, voluntat i obertura, és necessari incrementar la consciència d’ecodependència i interdependència, deixant enrere els valors de dominació de l’entorn que s’han imposat des de la il·lustració europea del S.XVI. Calen transformacions profundes en les institucions, en les pràctiques i polítiques públiques, en els modes i estils de vida i en el pensament predominant, que permetin repensar principis fonamentals com la vida digna (democràtica i suficient), la justícia (inclusiva), i la seguretat (saludable i compatible amb els límits de la biosfera)[2 ] i aquestes transformacions s’aconseguiran a partir de tenir població formada en aspectes ecosocials que puguin liderar les transformacions necessàries des de qualsevol sector (funcionaris, artistes, educadors, enginyers, etc).
És essencial configurar un plà d’educació adreçada no només als infants i joves sinó a la gran majoria de la ciutadania adulta. El futur és tant en les mans dels joves actuals, que no arriben a temps per fer els canvis radicals necessaris per obtenir un planeta en equilibri, com dels adults actuals, que son els que poden participar activament en política, a través del vot, o de tenir posicions de responsabilitat. Tanmateix, educar sobre la veritat de les crisis actuals als joves sense fer-ho als adults, sense que els adults facin els canvis polítics, socials, estructurals necessaris, promouria una desafecció, negació, insensibilització, depressió ansietat i impotència davant la percepció que des de les instàncies de poder polític i econòmic no es prenen les mesures necessàries per revertir-la o mitigar-la. L’educació no pot obviar aquesta realitat, i les institucions tenen la responsabilitat de «educar als educadors» a més de la resta d’adults de la ciutadania. El professorat ha de contribuir a la responsabilitat d’orientar l’educació vers una mirada ecosocial, ecofeminista i enfocada a la justícia global, que promogui la formació de joves competents per participar democràticament, prendre decisions, i actuar per promoure canvis estructurals, que garanteixin l’acompliment dels drets de les persones, tant les que habitem aquí com de les que viuen en altres territoris (especialment del sud global) i de les futures generacions.
Aquest plantejament educatiu requereix del compromís del professorat i de les families educadores, i també de tota la societat, per poder generar el canvi cultural que ens porti a prendre consciència de les interdependències i les vulnerabilitats que ens caracteritzen com a espècie, així com analitzar críticament les causes i les conseqüències de les desigualtats cada cop més extremes, i de la degradació mediambiental que afecta tot el planeta. Des de l’administració pública s’ha de donar eines i temps a les educadores perquè puguin fer aquestes tasques, ja que avui en dia els falta temps per poder impartir tot el currículum cada cop més apretat i orientat al productivisme.
L'escola emergeix com un espai central i privilegiat per intervenir en aquesta necessària transformació social, i per això és necessari realitzar canvis substancials en el què s'aprèn, com s'aprèn i com s'avalua. Revisar la història amb mirada crítica, i vincular el que es treballa a l’escola amb les vivències d’infants i joves, partint de la diversitat social, econòmica i cultural present a l'aula, pot contribuir a ampliar perspectives i formes d’entendre el món i les relacions amb l’entorn social i natural, per adquirir una perspectiva més àmplia i complexa, que ens permeti evitar caure en la desesperança i el fatalisme, i que dibuixi un horitzó desitjable amb un estil de vida sostenible.
Mes enllà d’incorporar a l’educació els objectius i continguts d’aprenentatge vinculats amb les temàtiques mediambientals i de justícia social i global, cal també incidir en l’adquisició dels coneixements teòrics i pràctics necessaris per promoure l’adopció d’estils de vida sostenibles, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i de noviolència, la interculturalitat crítica, la justícia econòmica i social, la promoció d’un enfocament de drets humans i de participació democràtica...[3] Creiem fermament que totes aquestes mirades integrades són imprescindibles per donar respostes justes i equitatives als reptes ambientals i socials actuals, i impulsar una educació orientada a la transició ecosocial justa (d’una altra manera poden esdevenir respostes probablement eficaces nomes per a uns pocs).
Creiem que és fonamental una educació en valors, que permeti empatitzar, sentir, estimar i conscienciar sobre una realitat que implica canvis ambientals i socials. En aquest sentit, la realització de projectes d'Aprenentatge i Servei fomenten l'adquisició de valors i proporcionen l'oportunitat d'oferir un servei comunitari a l'entorn més pròxim del centre educatiu. Es contribueix així, a entendre una problemàtica que afecta molt més a prop del que es creu, que es tracta d'un problema comú i no d'uns quants afectats.
Un canvi educatiu d'aquestes característiques requereix d’eines i recursos pedagògics que contribueixin a promoure el pensament crític, l’empatia, la solidaritat, la cooperació, el respecte i la cura d’un mateix, de les altres persones i essers vius. Es tracta de posar l’alumnat al centre del procés educatiu, com a agent actiu que a través de la reflexió, el diàleg, la participació, l’anàlisi crítica, pugui construir coneixement de forma col·lectiva, amb la guia i acompanyament de docents i agents educatius de l’entorn.
Per a poder portar impulsar una educació orientada a la transició ecosocial justa, convé transformar l'escola i crear noves figures docents com ara, el coordinador d'educació ambiental ecosocial i transició justa amb uns objectius i programes que assegurin les seves funcions en els cursos següents.
Cal portar a terme un programa de formació que anirà dirigit a tots els agents educatius que intervenen en l'educació dels infants i joves, en un model d'educació 360°, i inclou, des dels mestres, educadors/es i professors/es en horari lectiu, com també educadors/es en horari no lectiu, com ara, menjador i extraescolars. Tanmateix, s'han de formar famílies i personal administratiu i serveis dels centres educatius.
Aquest enfocament educatiu és crucial per a formar les futures generacions amb consciència crítica, valors sòlids i una mentalitat col·laborativa per abordar els desafiaments del nostre temps, i amb capacitat per construir presents i futurs més esperançadors i vivibles.
Referències
[1] Ecologistas en Accion (2019) Escenarios de trabajo en la transición ecosocial 2020-2030. https://www.ecologistasenaccion.org/wp-content/uploads/2019/12/informe-escenarios-detrabajo-WEB.pdf (Enllaç extern)
[2] Prats, Fernando; Herrero, Yayo y Torrego, Alicia (2016) La Gran encrucijada. Sobre la crisis ecosocial y el cambio de ciclo histórico. Madrid: Fuhem https://blogs.fuhem.es/forotransiciones/wpcontent/uploads/sites/51/2017/05/GranEncrucijada_feb2017_baja.pdf (Enllaç extern)
[3] Seguint els eixos que integren la mirada d’Educació per la Justícia Global proposats a traves del treball participatiu que es va concretar en l’elaboració de la Guia d’orientacions pedagògiques Competències per transformar el mónhttps://www.transformarelmonguia.edualter.org/ca (Enllaç extern)
T'encaixa aquest text com a base sobre el que composar un ideari més profund i ampli?
Si la teva resposta es si, fes click a adhesió al text.
Si no, escriu les esmenes de màxims a l'espai de comentaris.
Llistat d'adhesions
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
Tancar el debat
Quin és el resum o conclusions d'aquest debat?
Detalls del comentari
Estàs veient un sol comentari
Mostra tots els comentaris
No se si pertoca a aquest text, però en algun lloc crec que cal enmarcar el repte cultural-educatiu del nostre temps en relació també amb la industria de la captura de l'atenció, l'adicció tecnològica i l'extractivisme de dades. Aquí hi ha un meló que s'ha d'abordar des de l'infància segur..
Carregant els comentaris ...